توانایی ها و مهارت های فارغ التحصیلان رشته ی کارشناسی ناپیوسته ی رشته ی گردشگری از دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران
توانایی ها و مهارت های فارغ التحصیلان رشته ی کارشناسی ناپیوسته ی رشته ی گردشگری از دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران
کد خبر : 116 تاریخ انتشار : 1403/5/18 2234
توانایی ها و مهارت های فارغ التحصیلان رشته ی کارشناسی ناپیوسته ی رشته ی گردشگری از دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران

توانایی ها و مهارت های فارغ التحصیلان رشته ی کارشناسی ناپیوسته ی رشته ی گردشگری از دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران

توانایی ها و مهارت های فارغ التحصیلان رشته ی کارشناسی ناپیوسته ی رشته ی گردشگری از دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران

 

 

مقدمه

 

رشته گردشگری به عنوان یکی از حوزه‌های نوین علمی و اقتصادی در جهان شناخته می‌شود. با توجه به توسعه صنعت گردشگری در ایران، توجه به توانایی‌ها و مهارت‌های فارغ ‌التحصیلان این رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی اهمیت ویژه‌ای دارد. این مقاله به بررسی توانایی ‌ها و مهارت‌های فارغ ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته گردشگری پرداخته و نقش آن‌ها را در صنعت گردشگری کشور مورد بررسی قرار می‌ دهد.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های فارغ ‌التحصیلان

 

1. مدیریت گردشگری

 

   یکی از مهم ‌ترین مهارت ‌های فارغ ‌التحصیلان، توانایی در مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری است. این افراد با اصول و فنون مدیریت در صنعت گردشگری آشنا هستند و قادر به مدیریت فعالیت‌های مرتبط با سفر و مهمان‌پذیری می‌باشند.

 

2. زبان ‌آموزی

 

   تسلط به زبان‌های خارجی، به‌ویژه انگلیسی، یکی از نیازهای اساسی در صنعت گردشگری است. فارغ ‌التحصیلان قادر به ارتباط با گردشگران خارجی و ارائه خدمات بهتر به آنها می‌باشند.

 

3. آشنایی با فرهنگ‌ها و مقاصد گردشگری

 

   دانشجویان رشته گردشگری با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف آشنا می‌شوند و این امر موجب ارتقاء تجربه سفر برای گردشگران می ‌شود.

 

4. مهارت‌های ارتباطی و بین‌ فردی

 

   به‌ واسطه تعامل مستقیم با مسافران و گردشگران، مهارت ‌های ارتباطی قوی در این افراد توسعه می‌یابد که برای ارائه ‌ی خدمات بهتر به مشتریان ضروری است.

 

5. تحلیل بازار و تبلیغات

 

   فارغ ‌التحصیلان توانایی تحلیل بازار گردشگری و طراحی استراتژی‌های تبلیغاتی موثر را دارند. این توانایی به آنها کمک می‌ کند تا خدمات خود را به طور موثر ترويج کنند.

 

چالش‌ها و مسائل

 

با وجود توانایی ‌ها و مهارت‌ های مذکور، فارغ ‌التحصیلان با چالش‌ هایی نیز روبرو هستند؛ از جمله عدم تطابق بین دانش آموخته شده و نیازهای واقعی بازار کار. بنابر این، لازم است دانشگاه ‌ها و مراکز آموزشی به روزرسانی‌ های لازم را در برنامه ‌های درسی خود لحاظ کنند.

 

نتیجه ‌گیری

 

در پایان می‌ توان گفت که فارغ ‌التحصیلان رشته کارشناسی ناپیوسته گردشگری از دانشگاه جامع علمی کاربردی ایران، با داشتن مهارت ‌های منحصر به فرد می ‌توانند نقش حیاتی در توسعه صنعت گردشگری کشور ایفا کنند. اما برای تحقق این هدف، نیاز به تقویت و به ‌روزرسانی مهارت‌ های آنها می ‌باشد.

با توجه به منابع ذکر شده، این مقاله می ‌تواند به عنوان مبنایی برای مطالعات بیشتر در زمینه گردشگری و توانمندی‌های فارغ ‌التحصیلان این رشته محسوب شود.

 

گردآورنده و تولید کننده ی محتوا: امیر حسین البرز (عضو دورکار بخش رایانه ای مرکز آموزش عالی علمی-کاربردی افق)

 

«پیشنهاد، طراحی، تهیه و تدوین و مصوب کردن رشته های مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه جامع علمی-کاربردی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، توسط محمد رضا مجمع، مدیر عامل مجموعه فعالیت های مجمع، رییس مرکز آموزش علمی-کاربردی افق»

 

https://www.majmainfo.ir

https://t.me/majmahub

https://t.me/Majmasports

https://t.me/ofoghuast

https://t.me/Majmapress

https://t.me/majmaevents

https://t.me/majmamedia

https://t.me/majmamuzic

 

منابع

 

1. فخار، م. (1398). "مدیریت گردشگری". انتشارات دانشگاه علمی کاربردی.

2. سروری، ع. (1400). "توسعه پایدار در صنعت گردشگری". فصلنامه پژوهش‌های اجتماعی.

3. حیدری، س. (1399). "نقش زبان‌آموزی در صنعت گردشگری". مجله زبان و ادبیات.

4. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. (1401). "گزارش وضعیت صنعت گردشگری در ایران".

 

نظرات شما

اخبار مرتبط