ارایه پیشنهادها برای برنامه ریزی راهبردی آموزش عالی در کشور با محوریت دانشگاه جامع علمی – کاربردی

کد پست : 29 تاریخ انتشار : 1403/4/14 69
 ارایه پیشنهادها برای برنامه ریزی راهبردی آموزش عالی در کشور با محوریت دانشگاه جامع  علمی – کاربردی



 موضوع : ارایه پیشنهادها برای برنامه ریزی راهبردی آموزش عالی در کشور با محوریت دانشگاه جامع  علمی کاربردی

 

 

 

 

 

گردآوری، تهیه و تدوین

محمد رضا مجمع

مجموعه فعالیت های مجمع

موسسه علوم کاربردی افق

مرکز آموزش عالی علمی کاربردی افق


 

 

 

 

بخش اول

نمانام (Berad) دانشگاه جامع علمی کاربردی

معرفی امتیازهای رشته‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی  دانشگاه جامع علمی کاربردی

 به‌منظور برنامه کوتاه مدت برای جذب حداکثری دانشجو

 

 


معرفی نمانام (Berad) دانشگاه جامع علمی کاربردی

 

 

ردیف

موضوع

1

احصاء و ارایه آمار از دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاهی که اقتصاد مقاومتی را طبق عملیاتی نموده است.

2

در سال 1382 بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه بودند که ورودی های دانشگاهای سراسری و آزاد حداکثر روی هم حدود 150- 200 هزار تن بوده است

3

اشخاص دارای سطح امکانات مالی در کشورهای آمریکا، کانادا، اروپایی، آسیای میانه، آسیای شرقی و ... ادامه تحصیل می دادند و ارز از کشور خارج می کردند

4

با ورود دانشگاه جامع علمی کاربردی در جذب دانشجو از خروج ارز جلوگیری گردید

5

اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 30 هزار تن مدرس و مربی (آمار به روز از واحد مرتب اخذ می گردد) و بیس از 12 هزار تن کارمند آموزشی در مراکز (آمار به روز از واحد مرتب اخذ می گردد حدود 600 مرکز میانگین 20 تن کارمند) آمار در سامانه هم آوا ،گسترش و سطح بندی قابل استخراج است

6

اشتغالزایی غیر مستقیم در خصوص ساخت و ساز فضای آموزشی، خرید تجهیزات، دستگاه ها، وسایل و ...

7

سرمایه گذاری توسط بخش غیردولتی و افزایش سرمایه ملی در سطح کشور بدون سرمایه گذاری و بار مالی برای دولت (آمار در سامانه گسترش و سطح بندی قابل استخراج است)

8

حفظ مهم ترین سرمایه انسان که زمان و عمر جوانان است و سرمایه آنها بجای اتلاف وقت و پشت کنکور ماندن و در کلاس های کنکور موارد تکراری دبیرستان را بخوانند در دانشگاه جامع دارای مهارت و شغل می گردند و پیشنهاد می گردد این مورد از نظر زمان (عمر) جوانان و شهریه کلاس کنکور محاسبه و احصاء گردد بیش چندین هزار میلیارد تومان می گردد

9

همکاری و استفاده از ظرفیت های مراکز وابسته به دستگاه های دولتی و عمومی همانند صدا و سیما، شهرداری، قوه قضاییه و ... نمونه آن در قسمت کاربینی، کاروزی ارایه شده است

10

معرفی بیش 857 رشته مصوب دانشگاه جامع در رسانه ملی که اگر هر روز یک رشته معرفی شود بیش از دو سال و اگر هر  روز دو رشته معرفی شود بیش از یک سال زمان نیاز دارد

11

اختصاص برنامه های متنوع معرفی رشته ها و مشاغل در کلیه شبکه های صدا و سیما همچون: فیلم، سریال، کارتون، کلیپ، انیمیشن، تیرز و ...

12

احصاء موارد مورد نیاز برای معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری همچون: فضای آموزشی، تجهیزات، سرمایه گذاری، رشته ها و دوره ها، توانایی و مهارت فارغ التحصیلان، تعداد قبولی در کارشناسی ارشد، تخصص و مهارت مدرسان و مربیان، تعداد افردای که از دانشگاه های دیگر مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا دراند و مجدد در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشنجو و فارغ التحصیل شده اند که نشان دهنده اشتغالزایی رشته های دانشگاه جامع می باشد و ....

13

تهیه و تدوین موارد مورد نیاز برای معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی فیلم، فیلم، سریال، کارتون، کلیپ، انیمیشن، تیرز، تراکت، پوستر، کاتالوگ  و ... که تاکنون مورد مناسب و در شان دانشگاه جامع تهیه و تدوین نشده است

14

جذب دانشجو در تحصیلات تکمیلی برای ایجاد انگیزه برای ورود دانشجویان داخلی و خارجی

15

توجه به پذیرش دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی بمنظور ایجاد انگیزه و امید برای متقاضیان ورود به دانشگاه جامع و ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی زیرا خروجی کارشناسی دانشگاه جامع جذب دانشگاه های دیگر می شوند .

16

اختصاص مکانی مناسب در مرکز شهر خارج از محدوده طرح ترافیک برای ارایه آثار دانشجویان و دانش آموختگان به عنوان نمایشگاه و فروشگاه و پارک علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری و ... به عنوان مثال معاوضه زمین غرب تهران نزدیک دانشگاه علامه 

17

تهیه و راه اندازی سامانه های نمایشگاه و  فروشگاه از آثار دانشجویان، دانش آموختگان، مدرسان، کارکنان و خانواده گرامی آنها به تفکیک (برون سپاری)

18

صلاحیت حرفه ای = تهیه و تدوین جدول معادل سازی مدارک بلند مدت و کوتاه مدت و  فراخوان از کلیه دارندگان مدارک جهت معادل سازی  یا اخذ آزمون ادواری با ارایه سرفصل و منابع آموزشی مورد تایید دانشگاه جامع با هدف تجمیع و ارایه مدارک مقطع دار به منظور جذب دانشجو در دوره های کوتاه مدت

19

طراحی، تهیه و تولید محتوا: فیلم، کلیپ، گزارش، بسته های خبری و ...

20

رسانه‌ای نمودن کلیه موارد و پوشش خبری در طول سال طبق برنامه ریزی دقیق و مدون


 

بخش دوم

روش های اطلاع رسانی برای ثبت نام

ردیف

عنوان

1

طراحی، تهیه و تولید محتوا: فیلم، کلیپ، گزارش، بسته های خبری و ...

2

رسانه‌ای نمودن کلیه موارد و پوشش خبری در طول سال طبق برنامه ریزی دقیق ومدون

3

ارسال پیام کوتاه در زمان ثبت نام و مناسبت ها به مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان خانواده دانشگاه جامع

4

ارسال پیام کوتاه در زمان ثبت نام و مناسبت ها به دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان خانواده دانشگاه جامع

5

ارسال پیام کوتاه در زمان ثبت نام و مناسبت ها به دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان خانواده دانشگاه جامع

6

ارسال پیام کوتاه در زمان ثبت نام و مناسبت ها به افرادی که در سازمان سنجش در دانشگاه جامع ثبت نام کرده اند ولی در مراکز ثبت نام نکردند  به عنوان مخاطبان فعال دانشگاه جامع

7

ارسال پیام کوتاه در زمان ثبت نام و مناسبت ها به دانش آموزان دوره دوم متوسطه  به عنوان مخاطبان آینده دانشگاه جامع با هماهنگی آموزش و پرورش

8

ارسال پیام کوتاه در زمان ثبت نام و مناسبت ها به دانشجویان سایر دانشگاه ها  به عنوان مخاطبان دانشگاه جامع برای تحصیل همزمان باتوجه به مصوبات موجود

9

برگزاری رویدادهای دانشجویی، دانش آموختگان، مدرسان، کارکنان و ... در حوزه های فرهنگی، هنری، فنی و مهندسی، شتاب، استارت آپ، قرآنی، ورزشی و ... منظم و معرفی دانشگاه جامع در طول سال همانند هفتگی، ماهیانه، فصلی، شش ماه ، سالیانه و ... و رسانه‌ای نمودن آن

10

نصب تابلو روان یا رنگی بر روی سه طرف پشت بام ساختمان ستاد و واحدهای استانی برای اطلاع رسانی، پیام برای مناسبت ها، ثبت نام و ...

 


بخش سوم

پیشنهاد تعهد مالی 15 درصد حق نظارت برای ثبت نام دانشجویان ورودی جدید

ردیف

موضوع

1

در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در زمان ثبت نام دانشجو چک یا سفته به منظور ادامه تحصیل اخذ می گردد و اگر دانشجویی ترک تحصیل یا انصراف داد موظف به پرداخت شهریه ثابت ترم های باقی مانده می باشد.

2

این قانون در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا نمی گردد و این موضوع باعث می گردد مراکز آموزش عالی علمی کاربردی ضرر و خسارت ببینند زیرا دانشجوی ترک تحصیل یا انصرافی جای یک متقاضی دیگر را گرفته است که آن متقاضی می توانست در آن مرکز تا دانش آموختگی تحصیل و شهریه پرداخت نماید.

3

همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی نیزخسارت و ضرر می نماید زیرا 15% حق نظارت خود را از دانشجوی ترک تحصیل یا انصرافی اخذ نکرده است و مراکز آموزش عالی را بدهکار می نماید و مراکز آموزش عالی علمی- کاربردی در این قسمت نیز خسارت و ضرر می نمایند و همیشه این چالش بین مراکز و دانشگاه جامع وجود دارد که علت اصلی آن دانشجویان ترک تحصیل یا انصرافی می باشد که باتوجه به شهریه بسیار ناچیز دانشگاه جامع دانشجویان بدون هدف تغییر عقیده داده و ترک تحصیل یا انصراف می دهند و جای یک شخص متقاضی علافه مند به تحصیل را اشغال و این فرصت را از او و مراکز آموزش عالی و دانشگاه جامع می گیرد.

4

پیشنهاد: در قوانین ثبت نام برای دانشجویان ورودی جدید این موضوع اعلام گردد که کلیه دانشجویان ملزم به پرداخت علی الحساب 15% حق نظارت شهریه شش ترم با احتساب دو تابستان و یا سه ترم سال اول می باشند و مابه التفاوت حق نظارت در زمان ترم ها محاسبه و اخذ می گردد که اگر دانشجویی ترک تحصیل یا انصراف داد، دانشگاه جامع علمی کاربردی به حقوق قانونی خود رسیده باشد و در این خصوص مراکز آموزش عالی را بدهکار ننماید زیرا دانشجوی ترک تحصیل و یا انصرافی از حیطه اختیارت مراکز آموزش عالی خارج است .

بخش چهارم

مدرسان

 

ردیف

موضوع

1

نظر به اینکه  هرگونه مسئولیت عدم کفایت علمی و اخلاقی مدرسین از سوی دانشگاه متوجه مراکز علمی کاربردی شده فلذا طبیعتا می بایست تائید صلاحیت و انتخاب مدرسین و اخذ شماره مدرسی نیز در اختیار مراکز باشد

2

جذب اولیه مدرسان و مربیان توسط مراکز آموزشی

3

اخذ کد مدرسی موقت یک ساله و کسب بازخورد توانایی مدرس توسط دانشگاه جامع، واحد استانی،  مرکز، مدیرگروه، دانشجویان و ...

4

اخذ کد مدرسی سه ساله با تعهد گذارندن دوره های تعیین شده به روش های مختلف تا مدرسان انگیزه شرکت داشته باشند که در ذکر شده است همچون: ارایه گواهی نامه، تجمیع آنها و ارایه مدرک مقطع دار، افزایش تعداد واحد تدریس (16-24)، افزایش حق ا‌لتدرس، تعداد دروس قابل تدریس و .....

5

 ازانجائیکه تعدادی زیادی از رشته ها در دانشگاه جامع تا کنون سابقه اجرای دانشگاهی نداشته و ماهیت اموزشهای مهارتی از جنس محیط کار می باشد پس داشتن صرفا فوق لیسانس برای اخذ مجوز تدریس منطقی نبوده و با ایجاد کمیته هایئ متشکل  از افراد خبره و متخصص می توان صلاحیت تدریس این مدرسین بررسی گردد .

6

یکی از امتیازهای دانشگاه جامع علمی کاربردی استفاده از مدرسان خبره است یعنی افراد متخصص یا مدرک کارشناسی یا کاردانی که در رشته هایی همچون صنایع دستی، صنعت تصویر، مداحی، هتلداری و گردشگری و ... که نکته‌های تخصصی را به دانشجویان آموزش می دهند، زیرا شغل و حرفه‌ی آنها می باشد و به همین دلیل حتی دانش‌آموختگان مقطع کاردانی دانشگاه جامع از کارشناسی سایر دانشگاه ها، دارای توان مهارتی، عملی، حرفه‌ای و کاربردی بیشتری می باشند و سریع تر جذب بازار کار می گردند که متاسفانه در حدود دو سال گذشته سختگیری بی‌مورد در خصوص جذب این گونه مدرسان در دانشگاه جامع اعمال می گردد، که امید است این مورد حل گردد.

7

در بسیاری از رشته ها همانند رشته های موسیقی، آشپزی، فنی و مهندسی ، معماری، هنر و ... نیاز به تعداد بیشتری مدرس می باشد.

8

در رشته های خاص کارشناسان متخصص می توانند در رشته تحصیلی خود  کد مدرسی خبرگی بگیرند که هم اکنون این امکان وجود ندارد همانند رشته های موسیقی که شخصی با دارا بودن مدرک کارشناسی اکثرا از کودکی و نوجوانی شروع به فراگیری و آموزش  موسیقی و نوازندگی و آواز و ... کرده اند

9

طبق بخشنامه سازمان امور استخدامی کلیه مدارک اخذ شده به صورت حضوری و غیر حضوری مورد تایید است ولی در بخش مدرسان آموزشی مدارک کارشناسی ارشد به صورت غیرحضوری مورد قوبل نمی باشد و پیشنهاد می گردد اصلاح گردد

10

ایجاد مرکز تربیت مدرس نظام آموزش مهارتی با توجه به تفاوت شیوه های اموزشی و محتوای برنامه های مهارتی بمنظور تربیت مدرس حرفه ای برای این نوع از آموزشها که متاسفانه تا کنون فقط به اجرای یک دوره کارگاه یک روزه بسنده شده و اغلب مدرسین نظام  مهارتی در حال حاضر را  فارغ التحصیلان نظام تئوریک و اکادمیک کشور تشکیل می دهد .

11

پذیرش دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی بمنظور تربیت مدرسین و متخصصین خبره و آشنا به نظام مهارتی که آموزش دیده همین سیستم باشند تا بتوانند نسلهای بعدی نظام مهارتی را با آشنائی و تسلط بیشتری آموزش دهند .

12

پذیرش دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی بمنظور تربیت مدرسین و متخصصین خبره و آشنا به نظام مهارتی که آموزش دیده همین سیستم باشند تا بتوانند در واحدهای تولید و صنعتی کارشناسان و کاردان ها را مدیریت نمایند.

13

برگزاری دوره های تربیت مدرس توسط مراکز آموزشی به صورت غیرحضوری

14

به روزرسانی، غربالگری و پالایش مدرسان

15

مدرسانی که بیش از  چهار سال (هشت ترم) متوالی در هیچ مرکزی تدریس نداشته اند، غیر فعال گردند.

16

مدرسانی که بیش از دو سال (چهار ترم) متوالی در هیچ مرکزی تدریس نداشته اند، نیمه فعال گردند.

17

جهت فعال نمودن مدرسان ذکر شده در بندهای یک و دو نامه یک مرکز مبنی بر این که به نامبرده در ترم مورد نظر درس ارایه می‌گردد، الزامی شود.

18

در هر مرکز حداقل در هر مقطع تعداد پنج رشته وجود دارد که اگر برای هر رشته حداقل تعداد پنج مدرس جدید مورد نیاز باشد در هر ترم حدود پنجاه مدرس جدید مورد نیاز است این تعداد براساس تعداد کلاس ها در هر رشته متغیرو امکان افزایش وجود دارد.

19

ایجاد زمینه مناسب و امن برای معرفی مدرسان متخلف توسط مراکز به واحدهای استانی جهت کنترل و بعد از تایید اقدام به تعلیق یا حذف کد مدرسی مدرسان متخلف ( اخلاقی، اعتقادی، مالی، سیاسی و ...)

20

در مرحله اول خوداظهاری و اعتبارسنجی مدرسان و راستی آزمایی اطلاعات و  ارایه رتبه و پایه و ....

 

 

 

 

 

بخش پنجم

نظارت

 

ردیف

موضوع

1

نگاه و رویکرد  هدایت گر و جلوگیری از اظهار نظر های شخصی و برداشت های فردی از مجموعه قوانین و مقررات و اعمال سلیقه فردی و ارائه دستورالعمل شفاف و روشنگر در ابتدا به هرمرکز با توجه ماموریت و پتانسیل و ظرفیت آن و تعیین زمان و ارائه مهلت و سپس ارزیابی و سنجش عملکرد و برخورد با هرمرکز.

2

ایجاد تعادل سطح انتظار و ارزیابی و نظارت بر اساس سطح و کیفیت ورودی ها به این سیستم و پروسه و خروجی آن و تمرکز بیشتر ارزیابی و نظارت بر خروجی مراکز علمی کاربردی.

3

استفاده از ظرفیت خود مراکز و همراهی تعدادی از مدیران مراکز در اکیپ های نظارت و استفاده از نظر مشورتی ایشان با توجه به تجربه اجرای این دوره هاو اشنائی با همه جوانب .

4

تفاوت سطح نگاه نظارتی نظر به رسالت هرمرکز با توجه به وجود مراکز در بخشهای صنعتی و کشاورزی و فرهنگی و هنری و دولتی و خصوصی و عمومی و با توجه به تفاوت مخاطبین و تفاوت نیازهای هر کدام از این بخشها.

5

ارائه یک نمونه الگوی موفق و استاندارد و با کیفیت جهت الگوبرداری مراکز و تلاش برای رسیدن به آن الگو و همچنین استفاده از اهرمهای تشویقی برای مراکزی که استاندارد لازم را رعایت نموده که متاسفانه تا کنون جنبه قهریه نظارت نمایانگر بوده است .

6

امکان دفاع مراکز در شورای نظارت و ارزیابی

7

مشخص شدن و اعلام مواردی که موجب انحلال، تعلیق، توقف و .... می گردد  و فراهم کردن شرایط برای واگذاری مرکز به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مثال بیمارستان  و ....

8

جایگزین کردن توقف دوره و عدم ارایه رشته و دانشجو به مراکز در سایر موارد به احکام تشویقی جهت ارتقای سطح کمی و کیفی مرکز آموزش و دانشگاه جامع که در جدول ذیل پیشنهاد ارایه می گردد همانند احکام جایگزین در قوه قضاییه

9

زیرا عدم ارایه رشته و دانشجو به مراکز باعث آسیب به اعتبار مرکز آموزش و در کل به دانشگاه جامع می گردد

10

همانند این که در بیمارستان امکان فوت بیمار وجود دارد که یا عمر بیمار به دنیا نبوده و یا خطای انسانی است که شخص تنبیه می گردد و بیمارستان تعطیل و یا از ورود بیمار جلوگیری نمی گردد

11

به علت این که فارغ التحصیلان کاردانی مرکز ورودی کارشناسی ناپیوسته همان رشته در همان مرکز می باشند

12

مرکز گروه علمی، آموزشی و مدرسان متخصص را طی چند سال دعوت به همکاری کرده اند و برای آنها برنامه ریی نموده است و همچنین مدرسان نیز برای تدریس در /ان مرکز برنامه ریزی علمی، آموزشی و برای خود و خانواده خود برنامه ریزی مالی و اقتصادی نومده اند

13

مرکز در چند سال درخواست و تهیه و فراهم نمودن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری توانسته است این رشته ها را از دانشگاه جامع مجوز بگیرد

14

مرکز در چند سال تبلیغات و بازاریابی توانسته است در این رشته ها برند شود و متقاضیان و دانشجویان مرکز را در این حوزه شناخته اند

15

باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، همه گیری کرونا، نیاز کشور به نیروی کار مهار و تعداد دانشجویان  امکان رساندن دانشجویان به حد نصاب استاندارد برای تشکیل کلاس ها و نقطه سر به سر حفظ مرکز بسیار سخت است

16

ارایه دانشجو و در نظر گرفتن مبلغی از شهریه دانشجو برای انجام احکام جایگزین در همان مرکز یا برای دانشگاه جامع علمی کاربردی

17

و یا تجمیع احکام چند مرکز از نظر مالی برای انجام یک حکم جایگزین که نیاز به کار گروهی بزرگ و هزینه بالا دارد

18

رویکرد هدایت، نظارت و حمایت تحقق یابد

 


 

جدول پیشنهادی موارد نظارتی 

 

 

 

ردیف

موضوع

1

تعیین فهرست مواردی که موجب انحلال، تعلیق، توقف و .... می گردد و فراهم کردن شرایط برای واگذاری مرکز به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر مثال بیمارستان  و ....

2

تعیین فهرست سایر موارد

 

 

جدول پیشنهادی احکام  شورای نظارت و ارزیابی

 

 

ردیف

موضوع

معادل ریالی

حکم جایگزین

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول پیشنهادی احکام  جایگزین شورای نظارت و ارزیابی

 

ردیف

عنوان حکم جایگزین

1

برگزاری رویداد شتاب

2

برگزاری رویدادهای فرهنگی

3

برگزاری رویدادهای قرآنی

4

برگزاری رویدادهای مذهبی

5

برگزاری رویدادهای هنری

6

برگزاری رویدادهای ادبی

7

برگزاری نمایشگاه

8

برگزاری مسابقات ورزشی

9

حمایت و کمک به هسته های نوآور

10

حمایت و کمک به تهیه و تدوین و چاپ کتاب

11

حمایت و کمک به تهیه و تدوین و چاپ مقاله

12

طراحی تراکت

13

طراحی پوستر

14

طراحی کاتالوگ

15

طراحی و تولید موشن گرافی معرفی دانشگاه جامع، مراکز آموزشی در استان، مرکز آموزشی، رشته های علمی کاربردی و ..

16

طراحی و تولید انیمیشن معرفی دانشگاه جامع، مراکز آموزشی در استان، مرکز آموزشی، رشته های علمی کاربردی و ..

17

طراحی و تولید کارتون معرفی دانشگاه جامع، مراکز آموزشی در استان، مرکز آموزشی، رشته های علمی کاربردی و ..

18

طراحی و تولید تایم لپس معرفی دانشگاه جامع، مراکز آموزشی در استان، مرکز آموزشی، رشته های علمی کاربردی و ..

19

طراحی و تولید کلیپ معرفی دانشگاه جامع، مراکز آموزشی در استان، مرکز آموزشی، رشته های علمی کاربردی و ..

20

طراحی و تولید فیلم معرفی دانشگاه جامع، مراکز آموزشی در استان، مرکز آموزشی، رشته های علمی کاربردی و ..

21

سایر موارد

 

 

 

 

 

 

 

 

ارزیابی

 

ردیف

موضوع

1

پیشنهاد رتبه بندی و سطح بندی مراکز بر اساس شاخص های کمی و کیفی، سخت افزاری و نرم افزاری در معاونت نظارت و سنجش

2

به عنوان مثال ساختمان و تجهیزات همیشه در هر سال امتیاز دارد ولی تهیه، تدوین و مصوب شدن  رشته های جدید در دفتر گسترش که کل کشور از آن برنامه درسی بهره مند می شود امتیاز ندارد

3

یا اگر امتیاز دهند یک بار است در صورتی که باتوجه به ماهیت برنامه ریزی درسی تهیه، تدوین و مصوب نمودن رشته می بایست امتیاز آن برای سالیان متوالی محاسبه گردد

4

همچنین تهیه، تدوین و چاپ کتاب

5

همچنین تهیه، تدوین و چاپ مقاله

6

در مرحله اول خوداظهاری و اعتبارسنجی مراکز و راستی آزمایی اطلاعات و  ارایه امتیاز

7

عدد یک برای کمترین امتیاز و اعداد بالاتر نشان دهنده امتیاز بیشتر باشد که الان برعکس است

 

 

 

 


 

بخش ششم

پژوهشی

 

ردیف

موضوع

1

پیشنهاد رتبه بندی و سطح بندی مراکز بر اساس شاخص های کمی و کیفی، سخت افزاری و نرم افزاری در معاونت پژوهشی

2

عدم ارایه امتیاز به تهیه، تدوین و مصوب شدن  رشته های جدید در دفتر گسترش که کل کشور از آن برنامه درسی بهره مند می شوند

3

عدم ارایه امتیاز به کتاب های چاپ شده توسط مراکز در مراکز نشر مراکز حتی باتوچه به ذکر نام ئانشگاه جامع و مرکز آموزش علمی - کاربردی در صفحه شناسنامه کتاب گردد

4

عدم ارایه امتیاز به مقاله های چاپ شده توسط مراکز در نشریات مراکز حتی باتوچه به ذکر نام ئانشگاه جامع و مرکز آموزش علمی - کاربردی در صفحه شناسنامه مقاله گردد

5

عدم ارایه امتیاز به نشریات چاپ شده توسط مراکز

6

اگر امتیاز دهند یک بار است در صورتی که باتوجه به ماهیت اخذ مجوز نشریات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می بایست امتیاز آن برای سالیان متوالی محاسبه گردد

7

رایزنی و مکاتبه با وزارت کار و تامین اجتماعی برای هماهنگی با بازرسان به منظور عدم درج نام دانشجویان در کاربینی و کارورزی در لیست بیمه اشخاص حقیقی و حقوقی

 


 

 

 

پیشنهاد روش تهیه و تدوین کتاب

 

1-     در اکثر کتابهاي مرتبط با گردشگري و ميهمانداري با هر موضوعي بهعلت تک جلدي بودن مطالبي همچون: تعريف گردشگر و گردشگري، انواع گردشگري، انواع هتل و ... ارايه ميگردد، که در سي الي پنجاه درصد (يک سوم الي يک دوم) کتابها تکرار ميگردد و مخاطب مبلغي که براي هر جلد کتاب ميپردازد، بين سي الي پنجاه درصد (يک سوم الي يک دوم) تکراري است، يعني هزينهي اين تعداد صفحات تکراري را در هر بار خريد کتاب جديد ميپردازد، ولي چون قبلاً آنها را مطالعه کرده است، براي او بدون استفاده است.

2-     در دانشگاهها و مراکز آموزش عالي براي ارايهي مستندات در قالب کارکلاسي، سمينار، پروژه و پاياننامهها نيز در فصلهاي ابتداي شامل: بيان مسئله، ادبيات موضوعي، پيشينه و ... اين مسئله در هر گروه آموزشي تکرار ميگردد.

3-  اشخاص حقيقي و حقوقي در قواي سهگانه، بخشهاي دولتي، عمومي، غيردولتي (خصوصي، تعاوني)، پژوهشگاهها، پژوهشکدهها، مراکز تحقيقاتي و ... براي ارايهي مستندات در قالب گزارش کار، پروژه و .... نيز در فصلهاي ابتداي شامل: بيان مسئله، ادبيات موضوعي، پيشينه و ... اين مسئله تکرار ميگردد.

4-  اما در واقع ميتوان پذيرفت که به تعداد نويسندگان و محققاني که در اينباره نوشته و پژوهش کردهاند، تعاريف گوناگوني در دست است.

5-  در اين مجموعه کتاب های چاپ شده این انتشارات سعي شده است، در حد امکان از ارايهي مطالب تکراري خودداري گردد، مگر در مواردي که واقعاً مورد نياز بوده است، اين امر موجب جلوگيري از اتلاف سرمايه و منابع ملي، همچون: قيمت پرداختي کتاب براي مخاطبان، چاپ و نشر، کاغذ، انرژي، نيروي انساني و ... ميگردد.

 


بخش هفتم

شهریه

 

 

ردیف

موضوع

1

منطقی سازی میزان شهریه با توجه به مقایسه با سایر مراکز آموزشی و سطح انتظارات و توقعات و هزینه های موجود که باعث توجه بیشتر به کیفیت و جایگزینی آن بجای  کمیت خواهد شد .

2

شفاف سازی و یکسان سازی نحوه محاسبه شهریه در ایین  نامه های ارسالی از معاونت مالی و اداری با توجه به ابهامات و تناقضات موجود در بخشنامه های ارسالی و که باعث ایجاد ابهام و برداشت شخصی در تفسیر این آیین نامه ها می گردد .همانند شهریه ثابت ترم تابستان

3

ایجاد تفاوت معنا دار در میزان شهریه رشته هایی که بیشتر جنبه نظری داشته با رشته هایی که نیاز به تجهیزات ازمایشگاهی و کارگاههی دارد و هزینه بردار است چرا که در غیر اینصورت مراکز فقط بدنبال اجرای رشته های نظری  خواهند بود و رشته های کارگاهی مغفول خواهند ماند . بطور مثال اختلاف شهریه یک دوره کاردانی حسابداری و یا امور فرهنگی یا روابط عمومی با رشته هایی مانند گرافیک یا آشپزی، معماری یا فیلمسازی  که فعالیت کارگاهی و تجهیزاتی آن بیشتر می باشد مبلغ ناچیزی در حدود یکصد هزار تومان می باشد .

4

با توجه به روزافزون شدن آموزشهای مجازی در سطح جهان و ضرورت توسعه آن از جمله در کشور ، درصورت حضوری شدن آموزش, پیشنهاد می گردد  دروس کاملا نظری و بخش نظری دروس نظری- عملی کماکان به صورت مجازی و از طریق سامانه ریلاین ادامه یابد .

5

زیرا آشنایی و تسلط روزافزون کارشناسان، مدرسان و دانشجویان به سامانه مذکور خود به نوعی انباشت سرمایه انسانی محسوب می شود و ضروری است از سرمایه گذاری های سخت افزاری و  نرم افزاری انجام شده استفاده بهینه به عمل آید.

6

آموزش های ترکیبی باعث جذب دانشجو بیشتر می گردد

7

آموزش های ترکیبی مقداری از پایین بودن شهریه را برای مراکز چبران می نماید

8

تولید محتوا برای دروس نظری و قسمت نظری دروس نظری عملی جهت استاندارد نمودن آموزش ها

 

 

بخش هشتم

گسترش

 

 

ردیف

موضوع

1

باتوجه به این که تعدادی از مراکز اقدام به همکاری با دفتر برنامه ریزی درسی مهارتی می نمایند و رشته‌های جدید پیشنهاد، طراحی، تهیه و تدوین و مصوب می نمایند برای ایجاد انگیزه به منظور استمرار این موضوع طبق اعلام قبلی در سنوات گذشته آن دفتر ارایه این رشته های جدید به مراکز تدوین کننده در اولویت قرار گیرد.

2

همچنین بر اساس امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مراکز آموزشی می توان رشته‌های مناسب به آنها ارایه شود، تا از این سرمایه ملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه گردد.

3

احیای برگزاری دوره ها در مقاطع کارشناسی و کاردانی به شیوه‌ی پودمانی بین سطوح برای افراد شاغل در چهار پودمان و دو تابستان   ( طول مدت تحصیل حداقل دو سال می گردد با ارایه چهار پودمان 14 واحدی و دو تابستان 8 واحدی)

4

در شیوه‌ی پودمانی بین دو تا سه نصف روز کلاس درس قابل برنامه ریزی می باشد حدود 14-16ساعت تدریس در هفته

5

به منظور برنامه ریزی برای دانشجویان دانش آموختگان مقطع کاردانی هر مرکز برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در همان مرکز مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهند.

6

برگزاری تعدادی از دروس پیش نیاز، جبرانی، پایه و اصلی به صورت نیمه حضوری، غیرحضوری، آموزش از راه دور، مکاتبه ای که امکان آن توسط کارشناسان و متخصصان تایید شده باشد به منظور ایجاد انگیزه در دانشجو و کاهش هزینه های مراکز در خصوص مدرس و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و ...


 

7

باتوجه به موجود بودن حدود پنجاه رشته ورزشی و فدراسیون در کشور و با در نظر گرفتن این که اگر فقط در هر مرکز استان یک مرکز آموزش برای هر فدراسیون تاسیس گردد 1550 مرکز می بایست تاسیس گردد که باتوجه به تعداد متقاضیان عملا این مراکز با یک یا چند رشته نمی توانند ادامه فعالیت دهند.

پیشنهاد می گردد به مراکز آموزشی موجود براساس توانایی ها و طبقه بندی رشته های ورزشی که در جدول ذیل ارایه گردیده است رشته ارایه گردد و دروس عملی با هماهنگی فدراسیون ها سالن و یا باشگاه های ورزشی د اختیار مراکز آموزشی قرار گیرد

زیرا فدراسیون های ورزشی بخش عمومی می باشند و از نظر بودجه دارای مشکل هستند و نمی توانند مرکز آموزش علمی کاربردی را اداره نمایند و نمونه های موجود قابل بررسی می باشد حتی با داشتن چند رشته

8

تحصیل همزمان در رشته های مورد نیاز کشور مجاز گردد همانند دانشگاه پیام نور که به پیوست ارایه گردیده است در پایان مسوولیت معاون آموزشی آقای شریعتی نیاسر مصوب شد است

9

ارایه رشته های جدید موجود به مراکز متقاضی باتوجه به این که ظرفیت و تعداد متقاضی برای این کد رشته محل تکمیل می باشد و آسیب آن با کنترل رشته های گردشگری، هتلداری ، معماری ، گرافیک و ... قابل مشاهده است.

10

ارایه رشته های جدید که تازه مصوب شده است و مراکز این رشته ها را ندارد، به مراکز متقاضی رشته های جدید بر اساس آمایش سرزمینی

11

انعقاد قرارداد با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان مدیریت دولتی به منظور برگزاری دوره های ضمن خدمت کارکنان توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت پودمان های تخصصی که در نهایت منجر به اخذ یک مدرک تحصیلی مقطع دار در طول زمان خدمت کارکنان گردد و طبق بخشنامه های موجود فقط یک بار موجب ارتقای رتبه کارکنان گردد.

12

تعیین ماموریت اموزشی  با توجه به نیازهای اموزشی دستگاه مربوطه و ارائه برنامه و تعیین چشم انداز حداقل 4 ساله بنا بر توانمندیها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری هرمرکز و موظف شدن مراکز به تعهد به این ماموریت و از طرفی  متعهد شدن دانشگاه برای اجرای دقیق این برنامه و ایجاد امنیت خاطر برای مراکز که کمک شایانی در جهت تخصصی شدن مراکز علمی کاربردی خواهد بود .

13

پیشنهاد پذیرش دانشجو  و اجرای اموزشهای علمی کاربردی در قالب نظام اموزشی ترمی و پودمانی با توجه به پذیرش افکار عمومی و همخوانی و انعطاف پذیری  دانشگاه جامع با این سیستم

14

پیشنهاد پذیرش دانشجو  و اجرای اموزشهای علمی کاربردی بین سطوح و تجمیع مدارک و ارایه مدرک مقطع دار کاردانی یا کارشناسی ناپیوسته باتوجه به موجود بودن قوانین مصوب آن

 

15

ارایه امتیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی که رشته های جدید را تهیه، تدوین و مصوب نمودند همانند اولویت ارایه رشته ها به این مراکز

16

مشخص شدن مالکیت (موسس)، مدیریت و سرمایه گذار در مراکز

17

طرح خوشه بندی عدالت آموزشی را بین مراکز بر قرار نکرده و ایجاد انحصار و رانت نموده است به خصوص در رشته های حسابداری، موسیقی، رایانه، ورزش و ... ، را پوشش نمی‌دهند.

 

18

 این موضوع در دفترچه مهر ماه 1399 و 1400 قابل مشاهده و تایید است و مراکز فرهنگ و هنر نیز با دارا بودن رشته هایی همچون: روابط عمومی، امور فرهنگی و ... که اکثرا نظری هستند دارای جذب دانشجوی بالا هستند

19

در یک خوشه رشته های کارگاهی و عملی فراوان وجود دارد که نیاز به تجهیزات و دستگاههای گران قیمت می باشد و تعداد دانشجوی متقاضی بسیار کم دارد همانند گروه آشپزی، هتلداری، صنعت و کشاورزی، صنایع دستی و ... مراکزی که دارای رشته های با ساعات عملی و کارگاهی هستند می بایست در این طرح دیده شوند و رشته های مناسب جهت برقراری عدالت آموزشی به آنها اختصاص داده شود تا با تعداد رشته و دانشجوی مناسب بتوانند ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش داشته باشند و همچنین فعالیت های پژوهشی و فرهنگی انجام دهند

20

تعدادی از مراکز که زیرمجموعه گروه های مختلف همچون صنعت بودند کلیه رشته های با ساعات نظری بیشتر و جذب دانشجوی بالا دارند همانند حسابداری و کامپیوتر و هیچ گونه خوشه شغلی- حوزه شغلی

 

 

 

 

 

 

 

 

پیشنهاد برای بازنگری، تعیین و تعریف مجدد عنوان دوره‌ها و ماموریت ارگان‌ها

 

 

           

در خصوص زیرگروه های آموزشی، دستگاه متولی و خوشه بندی به استحضار می رساند:

1-    اکثر دوره‌ها و رشته‌های آموزش عالی به خصوص آموزش عالی مهارتی ماهیت بین رشته‌ای و فرارشته‌ای دارند.

2-    در ساختار سازمانی ارگان‌ها، دوره‌ها و رشته‌ها و ماموریت مشترک وجود دارد.

1-2-         نمونه یک: نیروهای امنیتی، انتظامی، نظامی (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و ...)

2-2-         نمونه دو: رشته های گروه فرهنگ و هنر همچون: موسیقی، موسیقی اقوام، موسیقی نواحی ایران زمین، موسیقی شناسی، ساخت سازها، مدیحه و مرثیه سرایی، شبیه‌خوانی (تعزیه)، موسیقی نمایش (نمایش موزیکال)، نمایش شاد ایرانی، نقاشی ایرانی، گرافیک، مرمت و احیای بناهای تاریخی، معماری داخلی، عکاسی هنری، مستندسازی آثار باستانی و جاذبه های گردشگری، عکاسی و فیلمبرداری زیر آب، طراحی پارچه و لباس و .... با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و ..

2-3-         نمونه سه: رشته های هنر صنعت تصویر همچون: فیلمبرداری، عکاسی، خبرنگاری، مجری گری، فلیم نامه نویسی، کارگردانی، بازیگری، صدابرداری، گریم، تدوین، مستندسازی، موشن گرافیک، انیمیشن و ... با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، انجمن های مرتبط با هنر صنعت تصویر، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌ی هنری و ...

2-4-         نمونه چهار: رشته های ورزشی که فدراسیون‌ها و وزارت ورزش متولی هستند، که یکی از موارد به کارگیری دانش آموختگان باشگاه‌های ورزشی می باشد به عنوان مثال رشته غواصی، نجات غریق، کوهنوردی، قایق رانی، شنا، دوچرخه سواری و ...  وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحت عنوان گردشگری ورزشی و راهنمایان تخصصی  فعالیت می نماید و همچنین سازمان بنادر و کشتیرانی

 


بخش نهم

برنامه ریزی درسی

 

ردیف

موضوع

1

طراحی، تهیه و تدوین حداقل بین 200 رشته ی جدید مورد نیاز کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی

2

طراحی، تهیه و تدوین حداقل بین 500 پودمان های تخصصی بین سطوح، تک درس، کارگاه ها و ... جدید  قابل تجمیع و ارایه مدارک مقطع دار

3

بازنگری در سرفصل رشته های تدوین شده در سال 1392 به بعد باتوجه به تعداد زیاد ساعات عملی و نظری که در اکثر رشته ها یک ساعات یک رشته‌ی کاردانی معادل یا نزدیک به یک رشته‌ی کارشناسی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور می باشد.

4

در سال های قبل از 1390 رشته ها بین 120 240 ساعت کارورزی یا کارآموزی داشتند، ولی از آن سال به بعد در سه درس کاربینی = 32 ساعت، کار در محیط یک = 240 ساعت و کار در حیط دو= 240 ساعت جمعا 512 ساعت افزایش یافته است.

5

در صورتی که دانشجوی شاغل در مقطع کاردانی در رشته‌ی کاملا مرتبط با شغل خود مشغول به کار باشد نیاز به این تعداد ساعت کارورزی ندارد و می تواند این مقدار کمتر گردد.

6

در صورتی که همین دانشجوی شاغل در مقطع کارشناسی در رشته‌ی کاملا مرتبط با شغل خود مشغول به کار باشد و در مقطع کارشناسی نیز در همان رشته  ادامه تحصیل دهد، نیاز به این تعداد ساعت کارورزی ندارد و می تواند این مقدار کمتر گردد.

7

طراحی دوره های مقطع دار در گروه آموزشی سبک زندگی، آموزش های مهارت علم زندگی و ... به صورت آموزش های خاص، مجازی، از راه دور، مکاتبه ای و ... برای گسترش عدالت آموزشی در سطح کشور و آموزش های در هر زمان ، هر مکان و جذب بانوان، جوانان، سالمندان و ...

8

بازنگری در محتوای و نحوه اجرا  و میزان ساعات برنامه های درسی که علی رغم اینکه از نظر تعداد واحد های درسی با سایر دانشگاهها مطابقت دارد اما از نظر میزان ساعت اجرا با توجه به مقایسه انجام شده تقریبا دو برابر ساعت اجرا در دانشگاههای سراسری و ازاد و غیر انتفاعی می باشد که باتوجه به ماهیت آموزشهای مهارتی که دانشجو می بایست بیشترین تجربه را در محیط کار کسب نماید و همچنین شهریه بسیار پایین دانشگاه علمی کاربردی نیاز به تجدید نظر دارد .

9

افزایش حق الزحمه تهیه و تدوین سرفصل های دوره ها: در سال 1387 برای هر دو حدود 5 میلیون تومان بوده است

10

پیشنهاد می گردد برای مقطع کاردانی 50 میلیون تومان، مقطع کارشناسی 70 میلیون تومان، کارشناس ارش 90 میلیون تومان و دکترا 100 میلیون تومان مصوب گردد

11

به عنوان مثال برای مقطع کاردانی 50 میلیون تومان برای هر رشته با احتساب حق نظارت دانشگاه جامع 15 درصد حدود 100 هزار تومان با جذب 500 تن دانشجو در یک ورودی هزینه تدوین رشته پوشش داده می شود.

 

 

 

بخش دهم

فرهنگی و دانشجویی

 

ردیف

موضوع

1

برگزاری رویدادها

2

برگزاری دوره های مربیگری با همکاری فدراسیون ها

3

کارآفرینی و کاریابی برای دانشجویان و  دانش آموختگان

4

آیین نامه ای وجود دارد که 5 درصد شهریه دانشجویان صرف امور فرهنگی گردد که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور می بایست بازنگری گردد


بخش یازدهم

انضباطی

 

 

الف-  ارایه پیشنهاد برای تهیه فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مسایل و مشکلات با مراکز آموزش عالی 

 

 

باتوجه به اعلام اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مسایل و مشکلات با مراکز آموزش عالی  که مورد تایید دانشگاه جامع علمی کاربردی نمی باشند طی نامه رسمی به مراکز اعلام می نماید و این نامه ها در فواصل زمانی ارایه می گردد و به منظور به روزرسانی و یادآوری برای مراکز آموزش عالی پیشنهاد می گردد این موارد تاکنون در جدول جداگانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه و تدوین و در اختیار مراکز آموزش عالی قرار گیرند تا مراکز کلیه مکاتبات در این خصوص را یک جا داشته باشند و بتوانند در همکاری با این اشخاص مکاتبات را مدنظر قرار دهند.

1-     پیشنهاد می گردد این فهرست در فواصل زمانی به روزرسانی و اطلاع رسانی گردد.

2-    حتی در صورت عدم اضافه شدن به فهرست در فواصل زمانی اطلاع رسانی گردد.

3-    پیشنهاد برای اطلاع رسانی فواصل زمانی شش ماه، چهار ماه (هر ترم)، سه ماه و یا  یک ماه می باشد.

 

 

 

 

 

 

ب-  ارایه پیشنهاد برای تهیه فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مسایل و مشکلات با مراکز آموزش عالی 

باتوجه به استاندارد نمودن همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی و حفظ حقوق مادی و معنوی دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز آموزش عالی موارد ذکر شده در ذیل پیشنهاد می گردد:

1-     باتوجه به این که مراکز آموزش عالی با اشخاص حقیقی و حقوقی ارتباط مستقیم و تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مسایل و مشکلات اداری، مای، حقوقی و قانونی با مراکز آموزش عالی دارند.

2-     همانند کارکنان اخراجی یا بدون هماهنگی و تحویل کارهای محوله ترک کار کرده اند، مسایل مادی و اخلاقی  و سایر موارد

3-     اشخاص حقوقی که با مراکز آموزش عالی همکاری داشته اند و دارای سابقه اجرایی و مالی خوب نمی باشند.

4-   پیشنهاد می گردد فهرستی از اشخاص حقیقی و حقوقی مورد اشاره تهیه و به صورت داخلی در اختیار روسای مراکز آموزش عالی قرار گیرد.

5-    تا سایر مراکز  آموزش عالی مجدد دچار مسایل و مشکلات تکراری نگردند.

6-   شایان ذکر است این فهرست غیر رسمی می باشد و اعلام سراسری نمی گردد.

7-    این فهرست در واحد استانی قرار خواهد گرفت و روسای مراکز آموزش عالی می توانند حضوری آنرا رویت نمایند.

8-   در صورتی که از لحاظ قانونی حکم در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دادگاه ذی‌صلاح صادر شده بود و مراکز آموزش عالی آن را به واحد استانی ارایه کرده باشند می توان نام اشخاص حقیقی و حقوقی را رسمی به کلیه مراکز آموزش عالی اعلام نمود .

9-   پیشنهاد می گردد این فهرست در فواصل زمانی به روزرسانی و اطلاع رسانی گردد.

10-                       حتی در صورت عدم اضافه شدن به فهرست در فواصل زمانی اطلاع رسانی گردد.

11- پیشنهاد برای اطلاع رسانی فواصل زمانی شش ماه، چهار ماه (هر ترم)، سه ماه و یا  یک ماه می باشد.

 

 

ج-  ارایه پیشنهاد برای تهیه فهرست مدرسان دارای مسایل و مشکلات با مراکز آموزش عالی 

باتوجه به استاندارد نمودن همکاری با مدرسان و حفظ حقوق مادی و معنوی دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز آموزش عالی موارد ذکر شده در ذیل پیشنهاد می گردد:

1-     باتوجه به این که مراکز آموزش عالی با مدرسان ارتباط مستقیم و تعدادی از آنها دارای مسایل و مشکلات اداری، مالی، حقوقی و قانونی با مراکز آموزش عالی دارند.

2-    پیشنهاد می گردد فهرستی از مدرسان مورد اشاره تهیه و به صورت داخلی در اختیار روسای مراکز آموزش عالی قرار گیرد.

3-    تا سایر مراکز  آموزش عالی مجدد دچار مسایل و مشکلات تکراری نگردند.

4-   شایان ذکر است این فهرست غیر رسمی می باشد و اعلام سراسری نمی گردد.

5-    این فهرست در واحد استانی قرار خواهد گرفت و روسای مراکز آموزش عالی می توانند حضوری آنرا رویت نمایند.

6-   در صورتی که از لحاظ قانونی حکم در خصوص مدرسان توسط دادگاه ذی‌صلاح صادر شده بود و مراکز آموزش عالی آن را به واحد استانی ارایه کرده باشند می توان نام آنها را رسمی به کلیه مراکز آموزش عالی اعلام نمود .

7-    پیشنهاد می گردد این فهرست در فواصل زمانی به روزرسانی و اطلاع رسانی گردد.

8-   حتی در صورت عدم اضافه شدن به فهرست در فواصل زمانی اطلاع رسانی گردد.

9-   پیشنهاد برای اطلاع رسانی فواصل زمانی شش ماه، چهار ماه (هر ترم)، سه ماه و یا  یک ماه می باشد.

 

 

 

 

بخش دوازدهم

حذف ارسال مدارک برای صدور گواهی موقت

 

به منظور تسهیل و صرفه جویی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و طی مراحل اداری و آموزشی دانش آموختگان و استاندارد نمودن فرآیند آن در  دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز آموزش عالی موارد ذکر شده در ذیل پیشنهاد می گردد:

1-     باتوجه به این که کلیه اطلاعات متقاضیان در سامانه سازمان سنجش درج می گردد.

2-    این اطلاعات توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط لیست سنجش به مراکز آموزش عالی ارسال می گردد.

3-    این اطلاعات در سامانه هم آوا موجود است.

4-   رونوشت و کپی این اطلاعات توسط مراکز کنترل و توسط مراکز و دانشجویان در سامانه هم آوا بارگذاری می گردد.

5-    کلیه ریزنمرات ترم ها در سامانه هم آوا موجود است.

6-   فرآیند صدور گواهی موقت که شامل کپی یا پرینت مدارک دانش آموختگان است  سپس می بایست به امضای رییس مرکز برسد و مهر مرکز درج گردد و سپس اسکن گردد و بعد فایل پی دی اف در فایل ورد تبدیل گردد و پیش نو.یس پرینت گردد و روی لوح فشرده کپی گردد و نامه تهیه و تدوین و در سامانه چارگون درج گردد و سپس به واحد استانی ارسال گردد،.

7-    این فرآیند باعث اتلاف سرمایه ملی همچون کاغذ، جوهر، پرینت، لوح فشرده و اتلاف زمان و وقت کارشناسان و مدیران دانشگاه جامع واحد استانی و مراکز آموزشی می گردد، حذف شود.

8-   پیشنهاد می گردد با مکاتبه با سازمان متولی دولت الکترونیک درخواست سطح دسترسی به شماره ملی دانشجویان و دانش آموختگان ارسال و بعد از تایید این سطح دسترسی در اختیار واحد استانی و مراکز آموزش عالی قرار گیرد تا بعد از کنترل در این سامانه و تایید در قید حیات بودن شخص مورد نظر کلیه اسناد و مدارک در سامانه هم آوا موجود می باشد و بعد از تایید کارشناس و رییس مرکز آموزش عالی، سایر مراحل ادرای و آموزشی در واحد استانی انجام می گردد.

 

 

بخش سیزدهم

حذف ارسال مدارک برای روسای مراکز

 

1-                باتوجه به بارگذاری مدارک توسط روسای مراکز در سامانه مرتب در دانشگاه جامع هنوز برای تایید، تمدید و ... مجدد نسخه کپی و کپی روی لوح فشرده از روسا اخذ می گردد

2-                در این 18 سال میانگین 3-4 سال یکبار این مدارک را دریافت می نمایند.

3-                سامانه مرتب را باز بگذارند تا روسا کارنامک و اطلاعات خود را بروزرسانی نمایند.

 


بخش چهاردهم

برنامه ریزی داشتن امضای دیجیتال

 برای اشخاص حقیقی و حقوقی

 

1-    هم اکنون برای روسای مراکز در سامانه امضای دیجیتال تعریف شده است.

2-    استاندارد نمودن امضای دیجیتال طبق دولت الکترونیک

3-    تعریف امضای دیجیتال برای مدرسان در سامانه ها

4-    تعریف امضای دیجیتال برای دانشجویان در سامانه ها

 

 

نظرات شما